NKÚ: MZ zlyháva v agende dopravnej zdravotnej služby Bratislava 1. decembra (TASR) - Ministerstvo zdravotníctva (MZ) SR zlyháva v agende dopravnej zdravotnej služby ...

authorTASR dateVloženie/úprava Piatok, 01.12.2023 categoryDenné správy

Bratislava 1. decembra (TASR) - Ministerstvo zdravotníctva (MZ) SR zlyháva v agende dopravnej zdravotnej služby (DZS). Upozornil na to Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR. Poukázal pri tom napríklad na nedostatky pri vydávaní povolení na prevádzku či chýbajúce kvalitatívne kritériá v zmluvách s poskytovateľmi. Otvoril tiež otázku, či by sa nemala financovať ako sociálna pomoc.
"MZ ako kompetenčne zodpovedná inštitúcia zlyháva v tejto agende nielen pri definovaní jasných prevádzkových pravidiel či posudzovaní účelnosti použitia verejných zdrojov zo zdravotného poistenia, ale aj pri základnej kontrole a transparentnosti procesu vydávania povolení na prevádzku tejto služby," podotkol predseda NKÚ Ľubomír Andrassy. Upozornil aj na riziká spojené s nedodržiavaním zákonných pravidiel ako určenie minimálnej siete poskytovateľov DZS. "Dodnes nie sú zadefinované indikátory kvality, na základe ktorých je možné celý systém vyhodnocovať a následne meniť v prospech pacienta," doplnil.
Dopravná zdravotná služba má podľa kontrolórov charakter sociálnej, nie zdravotnej pomoci. Poukázali na to, že minulý rok na ňu išlo z verejného poistenia 38 miliónov eur a do dvoch rokov by sa mali náklady zvýšiť až na 50 miliónov ročne. "Pri súčasnom napätom rozpočte zdravotníctva je otvorenou otázkou pre vládu i parlament, či DZS nemá byť financovaná z verejných financií určených na sociálnu pomoc," uviedol Andrassy.
Úrad pripomenul, že služba je zadefinovaná ako typ zdravotníckeho zariadenia. "Zákonná formulácia je v príkrom rozpore s realitou, pretože v týchto vozidlách nie sú žiadni zdravotnícki pracovníci. Šoférom je človek bez odborného vzdelania, praxe a používané auta nemajú ani potrebnú zdravotnícko-technickú výbavu," skonštatoval šéf úradu. Nejde tak podľa NKÚ o samotnú zdravotnú starostlivosť, ale o formu bežnej pomoci odkázanému občanovi.
Upozornil tiež na to, že rezort od novelizácie zákona nevykonal ani jednu kontrolu u prevádzkovateľov DZS. Audit v rokoch 2019 až 2022 ukázal aj významné nedostatky pri vydávaní povolení na prevádzkovanie DZS. "Jednému žiadateľovi ministerstvo pri vydávaní rozhodnutí vyhovelo a druhému v tej istej veci za splnenia tých istých podmienok nevyhovelo, bez uvedenia jasných dôvodov nesúhlasu," priblížil Andrassy. Poukázal na to, že časti poskytovateľov povolil rezort prevádzku aj na osobných a nákladných autách, od iných vyžadoval sanitné vozidlá.
Problémom sú aj zmluvy s prevádzkovateľmi. Tie s nimi podľa NKÚ podpisujú zdravotné poisťovne na základe objemu prepravy zazmluvneného v predchádzajúcom roku. "Zmluvy sa teda nepodpisujú na základe transparentnej verejnej súťaže, nerobí sa žiaden výber, ktorá dopravná služba a aký objem prepravy dostane. Nehovoriac o tom, že povolenia rezortu, potrebné na rozhodovanie poisťovní, sú vydávané na dobu neurčitú, takpovediac navždy," dodal Andrassy. V zmluvách nie sú podľa neho ošetrené kvalitatívne kritériá, chýba napríklad časový termín na pristavenie vozidla po objednávke. "Zdravotnícke zariadenia pre kontrolórov NKÚ potvrdili, že v exponovaných časoch čaká pacient na odvoz aj niekoľko hodín," uzavrel.


UPOZORNENIE:
TASR k správe ponúka zvukový záznam.
TASR sa pokúsi získať reakciu rezortu zdravotníctva.


akb mia

Štítky :

Prvá implantácia vnútroočnej šošovky oslavuje 75 rokov. Zázrak modernej doby, ktorý neustále napreduje.

Tento rok si 29. novembra pripomíname 75. výročie prvej úspešnej implantácie vnútroočnej šošovky, ktorú vykonal britský oftalmológ Sir Herald Ridley. Vďaka nemu je dnes možné operovať sivý zákal a zachrániť zrak ľuďom, ktorí to potrebujú.